Gelukkig hebben we het meeste gehad. De vlucht vanuit het Duitse Dreis Bruck heeft diepe sporen achter gelaten bij veel liefhebbers. Narbonne kreeg helaas de volle aandacht. En dan niet al te positief. Dreis Bruck doet hier niet veel van onder maar kreeg gelukkig geen aandacht. Gelukkig komen dagelijks nog duiven na maar die zijn vanwege het niet meer kunnen spelen, en dus geen ervaring opdoen, ook min of meer afgeschreven voor de wedstrijsport. In mijn kennissenkring hoor ik dat de resterende jongen verder gaan op de navluchten om zodoende de kans op verspelen te verkleinen. Tot deze groep behoor ik ook. Nog 4 navluchten en dan gaan de kleppen weer voor een half jaar dicht. In mijn optiek maakt afstand niet zoveel uit. Een duif weet niet waar hij of zij gelost wordt. Het vervoeren in de container en het lossen in een grote groep is het belangrijkste voor een postduif. Nu maar hopen dat de schade hier mee gaat vallen.
Verschillend gedacht.
Dat niet iedereen het met elkaar eens is lijkt mij duidelijk. Het volgende las ik op diverse blogs. DE vluchten in België kenden allemaal een vlot verloop en een korte concoursduur. Weinig tot geen verliezen. Op een andere site las ik, een vitessevlucht met een concoursduur van 25 minuten. Na de eerste aankomsten weinig tot geen duiven nagekomen. Kijk dat is een wereld van verschil. Of misschien wel een verschil in inzicht. Ik weet zeker dat als de vluchten afgelopen weekend doorgang hadden gevonden het verloop rampzalig was geworden. Waar ik het wel mee eens was waren de bijdragen van Steven van Breemen en Gert Jan Beute. Beide liefhebbers verwezen naar het vlot naar huis komen van jongen die afgelopen weekend gelost werden. S’ morgens uit het hok pakken, ruim in de manden en in een auto met airco naar een losplaats. Lekker los en in een mum van tijd weer thuis. Vervolgens roepen van, “zie je nu wel, het had zat gekund”. Ja, zo kan ik het ook wel. Beide liefhebbers waren van mening dat in een grote container andere wetten spelen. En daar hebben ze groot gelijk in. Kijk alleen maar naar de temperatuur. Van Breemen doelde meer op het niet vertrekken van de losplaats van jonge duiven. Hier speelt het niet drinken in de mand en onvoldoende ventilatie een grote rol. Genoemde 2 factoren zijn van essentieel belang voor het verloop van een vlucht. Je kunt ze in de mand leren drinken maar met een aantal van 31 wordt het wel heel moeilijk water vinden. Alles op elkaar gepropt, een slechte zaak. Beter is veel minder duiven in de manden. Dit is echter een slecht recept voor de financiële man van een afdeling. Maar ook nu gaat het weer geld kosten vanwege het verdwijnen of het nog steeds onderweg zijn van duiven. Onder aan de streep kom je denk ik op hetzelfde uit. En een ander voordeel, je komt ook nog eens positief in het nieuws. Reden om na te denken.