Opnieuw

Als we aan bingo deden hadden we de kaart vol gehad. Opnieuw liep de jonge duiven vlucht in Noord Nederland, vanuit Reims, uit op een fiasco. Nadat met de oude duiven enkele vluchten uitliepen op die met grote grote verliezen, was het nu dus de beurt aan de jonge duiven. De natourvlucht vanuit Gennep kende, laat ik maar zeggen, een stroef verloop. Zelf oude ervaren nestduiven, meest gespeeld op een ideale stand, waren niet in staat om 1000 meter op de klok te krijgen. Dit zegt dan ook voldoende. Gelukkig was hier de afstand nog geen spelbreker waardoor in de loop van de dag de meeste duiven het hok wisten te bereiken. Hoe anders was dat bij de jongen. Onder een zwaarbewolkte lucht waaruit met regelmaat ook nog regen viel, een harde Noordenwind kracht 4, bleken de omstandigheden voor een groot deel van de jongen teveel van het goede.  Het eindresultaat laat zich raden. Met name in Friesland waren de rapen gaar. Gekende hokken raakten soms meer dan de helft van de jongen kwijt.  Sommigen zelfs nog meer. Dan lees ik dat dit een natuurlijke selectie is. In Emmen zouden dan allemaal topduiven zitten terwijl op andere plaatsen alleen maar rommel in de hokken aanwezig is. Grote onzin. Kom daar de verliezers maar eens mee aan. Ik denk dat hierdoor het jonge duiven seizoen in feite gespeeld is. Veel liefhebbers haken af vanwege geen duiven meer. Een trieste gewaarwording. DE lossing in Reims was overigens prima met een snel vertrek en mooie blauwe stukken in de lucht. Onderweg ging het dus helemaal verkeerd. Van de lossing in Gennep was helemaal geen beeld!!!!. Gezien het verloop weten wij denk ik wel genoeg.  

Op eigen hok.

Ging het eigenlijk helemaal niet zo slecht. De eerste duif was 1 van mijn 3 oudere doffers die ik niet meer op de jongen tour mee doe vanwege bijna geen aanvulling. Hij komt uit de 250 met een duivin van Jan W. Toen het gat naar nummer 2 al meer dan 10 minuten bedroeg, en de snelheid bedroevend laag was, wist ik al genoeg. Hopen op dat alles thuis komt. Wel, dit lukte wonder boven wonder en rond een uur of 2 was de laatste terug. Sterker, er kwam nog eentje terug van de africhting uit Ommen. Twee weken geleden. Hij heeft inmiddels een chipring om en kan komende zaterdag laten zien of hij het kompas goed heeft staan. Met meer dan 50% prijs ging het naar behoren. Met de jongen bleek in de loop van de middag dat dit enorm zwaar zou gaan. Tegen half 5, toen was er bij mij nog geen duif dus ook geen 1000 meter, en begon ik maar met eten. Na het eten de spullen in huis gebracht en vriend Kees gebeld. Tijdens dit bellen zag ik ineens een duif over de rand van de garage kijken. Warempel, een duif van Reims. Maar met geen stok naar binnen te krijgen. Gelukkig kreeg ik net na deze waarneming mijn eerstgetekende, de 102, thuis. Even later gevolgd door de 109, die het ook prima doet. Pas om even voor 5 liep de eerste aangekomen duif naar binnen. Een klein half uur verspeeld en nog binnen de eerste 10 op clubniveau. Zegt genoeg denk ik. Deze duivin, de 116, komt uit de 621 met een duivin van Gerald E. Waar de 102 uit komt weet u wel. Net na 7 uur arriveerde nummer 7 en die vliegt in de afdeling nog prijs. Met 70% dus niet slecht. De 3 duiven die toen nog moesten komen zijn nog steeds onderweg. Het weer zat niet mee want the day after bleek qua weersomstandigheden nog slechter dan de vluchtdag. Als de wind naar Westelijke richting gedraaid was, waren veel duiven op zondag nog nagekomen. Nu bleef het bij de meeste liefhebbers nagenoeg stil. Met de huidige weersomstandigheden, een wind uit Noordelijke richting, zullen veel duiven steeds onderweg blijven als u weet wat ik bedoel. Pas bij een Westelijke stroming zullen duiven weer thuis gaan komen. Weg blijven doen ze allemaal niet. Dat heeft de tijd wel uitgewezen. Maar dat de Noordelijke duivensport een “tikkie” heeft opgelopen, mag duidelijk zijn. 

Komend weekend.

Staat de dubbel uit Venlo op het programma. Natour en jong worden gezamenlijk gelost. In eerste instantie samen met Friesland maar door tegenstand van de leden werd hier vanaf gezien. Een vitesse vlucht samen lossen met een breedtefront van bijna 100 kilometer is ondoenlijk en zeker niet gewenst. Voor vluchten boven de 400 kilometer vind ik het overigens geen probleem. Het inkorven zal denk ik voor de nodige problemen gaan zorgen. Twee verschillende vluchten met een zelfde station is ook totaal overbodig lijkt mij. Alles onder 1 noemer was handiger geweest. Maar goed, we gaan het doen zoals afgesproken. Ook nu weer een wind uit de Noordoosthoek. Gemakkelijk zal het dan ook niet gaan worden lijkt mij. Maar minder dan afgelopen weekend kan bijna niet ben ik geneigd om te zeggen. In ieder geval, allemaal succes.  

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.