Rust

Opnieuw geen duiven in de mand dit weekend. En het moet gezegd, dit begint steeds beter te bevallen. Niet de druk van ik moet dit nog doen of zoiets. Nee, heerlijk relaxed de hokken goed schoon gemaakt, duiven verzorgen en daarna een kop koffie bij vriend Kees. Die pakte op de overnacht een hele mooi tijdduif. Bij dit ene exemplaar bleef het echter ook.  Het is kenmerkend voor het lopende seizoen. Duiven in forme, kopduiven draaien maar het totaal plaatje steekt niet goed in elkaar. Daarnaast zijn opnieuw ook de nodige verliezen te melden. Niks nieuws overigens want met een wind uit Z.O. hoek weet je het wel. Oude duiven hebben het moeilijk en dan hebben wij het nog helemaal niet over de jonge duiven. Daar kunnen we bij veel liefhebbers wel spreken van een drama. Niet alleen in afdeling 10. In afdeling 9 zag ik verenigingen die zondagmorgen nog duiven klokten. En dan is het grootste deel nog steeds onderweg. Voor een groot deel van de liefhebbers zit na het eerste deel van de oefencampagne het seizoen der al weer op. En misschien wel niet het seizoen maar zelfs de duivensport. Ik denk dat het niet de vraag is of ingegrepen gaat worden maar meer wanneer. Ik sprak nog met een bestuurder van afdeling 9. Die vertelde dat het volgens hem niet langer kon op deze wijze. Naast de wind spelen meer factoren een rol.

Vervoerscapaciteit.

Speelt hierin een rol. Al jaren overigens maar  in deze  kwestie wordt de struisvogelpolitiek toegepast. Wel weten waar de schoen wringt maar der niets mee doen. Een bestuurslid van onze afdeling vertelde mij ooit eens dat hij ook liever 20 dan 31 in de mand zag maar dat dit vervoerstechnisch nu eenmaal niet mogelijk was. Hoezo niet mogelijk?. Dan moet je hier toch een mouw aan passen. In onze manden 31 jonge duiven stoppen is not done in mijn optiek. Heel veel liefhebbers zijn het hier wel over eens maar ja!!!!!. Zo zag ik afgelopen weekend de lossing van jongen in Ootmarsum. Het achterste deel van de container half leeg, het voorste deel vol. Tenminste, aan de kant die op de film stond. Waarom worden de duiven dan niet evenredig verdeeld over de hele container. Persoonlijk had ik mijn duiven liever in het achterste deel gehad. Maar dat kun je dus niet bepalen. 

Brieftabensport

Plaatste een artikel over de verliezen van het Noorden op Sens. Aan het woord waren de gebroeders L. Die lieten ditmaal het achterste van hun tong zien. Het meest opvallend was voor mij wel hun betoog over het Duitsland vliegen. Zuidoost vliegen in in hun ogen mede een van de redenen dat verder in het seizoen het verloop in de meeste gevallen “stroef” verliep. Als voorbeeld noemde hij de vluchten vanuit München vroeger. Als je en rol van betekenis wilde spelen moest je duiven gaan trainen op de Zuidoostrichting. Dit om een “Munchentrein” te kunnen realiseren. Bij ons is het dus net andersom. We gaan duiven Zuidoost trainen om na een paar weken Zuidwest te gaan spelen. Dit zorgt in de ogen van de heren voor desoriëntatie bij onze duiven. Niet alleen deze beide mannen denken hier zo over maar nog veel andere topspelers. Het mooiste is dat na deze Duitslandvluchten een inventarisatie volgt naar eventuele verliezen. Vluchten die hierna plaats vinden worden dus niet geïnventariseerd en juist hierop vinden dus verliezen plaats. Maar als je hierover begint ben je een roepende in de woestijn. 

Vroeg.

Geen duiven mee maar zaterdagmiddag bij de gebroeders S. in de tuin. Issoudun duiven zien thuis komen was het doel. En dit doel werd bewerkstelligd door 2 mooie aankomsten, goed voor 2 topnoteringen in de afdeling.  In het rayon zelf 1 en 2. De nummer 1 is een echt toppertje die op Lorris ook al de eerste pakte in de sector. En nu dus ook al 2 eerste in het rayon. De rest liet echter lang op zich wachten en al met al duurde het te lang om van een goede vlucht te kunnen spreken. Wel moet ik zeggen dat een middag bij deze heren de oogkleppen doet kantelen. 

Nog eentje

En dan gaat de klep bij de oude duiven dicht. Komend weekend weer een zogenaamde “Grand Prix”. Dit zou de vlucht meer uitstraling moeten geven. Denk niet dat het veel liefhebbers interesseert. Alleen die als eerste over de streep komt zal blij zijn denk ik. Ze gaan naar Champagne, voor mij 462 kilometer. Op dit moment is een duidelijk verschil tussen doffers en duivinnen waarneembaar. De duivinnen lijken het wel goed te vinden terwijl de doffers juist nu in forme lijken te komen. We gaan het zien.

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.