Rust

Belangrijk voor duif en liefhebber. Na een seizoen om snel te vergeten misschien wel de beste remedie om bij te tanken. Ook afgelopen week nog weer een duif terug van de eerste vlucht. Aan haar was duidelijk te zien dat ze in de natuur geleefd had. Smerig tot op het bot. Inmiddels wordt het groepje duiven die bijna niets geleerde heeft steeds groter. De vraag is, wat moet je met deze duiven. Ik heb hiermee enige ervaring vanwege een duif die een jaar na lossing nog thuis kwam. Deze dame heb ik tijdens enkele terugvluchten op de vitesse kunnen inpassen. Zij heeft deze miniopleiding goed weten te beëindigen en kan derhalve prima in de vliegploeg van 2020 ingepast worden. Overigens geeft het maar eens aan hoe belangrijk de zogenaamde terugvluchten zijn. Het opnieuw kunnen instappen lijkt mij van groot belang in de duivensport. Ook voor de duiven is het natuurlijk een goede zaak. Ze hoeven niet voor de leeuwen gegooid te worden. In ieder geval was het voor mij “de” oplossing van 2019 omdat ik enkele jaarling duivinnen mooi ervaring op kon laten doen. En met een goed resultaat waarbij de meeste dames hebben laten zien uit het juiste hout te zijn gesneden. 

 

Vergaderen.

Het vergaderseizoen komt nu ook langzaam op gang. Als eerste zag ik een tijdje terug een kaart langs komen met daarop allemaal kromme lijnen die Nederland voor de fond in nieuwe gebieden in moet delen. Zal mij een worst zijn moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Speel deze vluchten toch niet. En voor de vitesse midfond kan dit simpelweg niet ingevoerd worden vanwege een te korte afstand voor de voorvlucht. Eigen belang zou hierin een rol spelen, met name voor liefhebbers die op de grens van de nieuwe gebieden spelen. Ik kan mij nog goed herinneren dat bij de nieuwe indeling van afdeling 10 in een bepaald gebied sprake was van een slip off the pen. Allemaal rechte lijnen behalve op één plek in de afdeling waar de grens ineens afweek van alles. Hierdoor werd een vereniging, die toevalligerwijs gunstig in de voorhand lag, ineens zo ingedeeld dat ze in de achterhand vielen. Deze zaak had natuurlijk bij de meeste liefhebbers een luchtje maar werd zonder slag of stoot door de vergadering aangenomen. Voor mij had deze zaak geen luchtje, die stonk gewoon!!!!. Persoonlijk heb ik hierin geen belang maar vreemd vond en vind ik het nog steeds. 

Enquête.

Afgelopen week viel het Spoor in de bus. Als bijsluiter een enquêteformulier. Liefhebbers kunnen dit invullen en naar Het Spoor sturen. Nog gemakkelijker is het om de enquête via de site van het spoor der kampioenen in te vullen. Ik ondersteun het initiatief van G.K, hoofdredacteur van het Spoor. Ook hij ziet dat het fout gaat en komt nu met een lijst waar je kunt invullen wat liefhebbers graag zouden willen zien. En dan geen kromme lijnen, strepen zetten waar liefhebbers buiten spel worden gezet, nee, doodnormale vragen waar iedereen een bijdrage kan leveren door hem of haar mening te ventileren. Doen dus, allemaal. Hier worden we met z’n allen beter van. Beter worden we niet door de mening van een select gezelschap die misschien hun eigen belangen beter behartigen dan die van heel duivenminnend Nederland. Dit laatste hebben wij met name dit jaar tijdens de jonge duivenvluchten gezien. Vroeg beginnen, veel jonge duiven weg die nog niet aan vliegen toe waren en als laatste vluchten met nauwelijks waarde vanwege een geringe deelname. Met half lege containers rijden, heel goed voor de duiven maar superslecht voor de penningmeester die met een behoorlijk begrotingstekort opgezadeld wordt. Nee beste mensen, dit moet echt anders. Met name op vervoersgebied is een hele inhaalslag te behalen. Alleen, de wijze heren willen hier niet aan en dat bevreemd mij na jaren van megaverliezen en weinig onderzoek. Tenminste, niet op het moment suprême. 

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.