Rustig

Afgelopen weekend geen duiven mee. Dit seizoen heb ik nog maar 1 vlucht gehad dat ik alle duiven terug had. De onverantwoorde lossing in Sittard was voor mij een soort van druppel. En niet alleen voor mij maar ook voor heeeeel veel andere liefhebbers. Dit wat de laatste tijd gebeurd heeft weinig met duivensport te maken. Veel liefhebbers hebben met de oude duiven de klok in de kast gelegd. Kan niet de bedoeling zijn lijkt mij. De wekelijkse bijdrage van M.B. vond ik een goede onderbouwing van wat allemaal in de afdelingen 10 en 11 gebeurd. Hoe de ramp voorkomen had kunnen worden. Hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Dit laatste is overigens van alle dagen want lossingen als deze komen helaas vaker voor. Hoe dit kan met alle technische hulpmiddelen is mij een raadsel. Ik heb wel eens geroepen dat duivensport op politiek begint te lijken. Ik denk dat ik hier niet ver naast zit. Macht is prima maar dan moet je der wel goed met weten om te gaan. Door dit gedonder werd op de maandag van afslaan door onze club al besloten het komend weekend geen duiven in te korven. Al was het alleen maar om een statement te maken dat niet alle beslissingen, gemaakt door de afdeling, geaccepteerd hoeven te worden. Slechts 1 lid bij ons is naar een andere club geweest om te korven. Door de club was wel ingekorfd als de optie van een korte vlucht besproken kon worden. Niets van dit, ondanks de door velen gepleegde oproep, is mogelijk. Bekers, diploma’s en andere eventuele noteringen zijn blijkbaar belangrijker dan het welzijn van onze duiven. Ze doen maar.

Niet overal.

Wat mij dan opvalt is dat in afdeling 5 de duiven veel sneller vallen dan bij ons. afgelopen weekend was ik letten bij een hard vliegende combinatie. Ook dit weekend pakken ze vanuit Chimay de eerste in het rayon. Prachtige aankomsten van duiven die een enorme drive hebben om naar huis te komen. Ze hadden 30 mee en hun 4e duif wordt een kwartier na de eerste geklokt. Is dit normaal als de omstandigheden goed lijken. In mijn ogen niet. Kijk ik bijvoorbeeld naar WdB in afdeling 5, dan zie ik een concours over de zelfde afstand als bij ons en die “slechts” 10 minuten open staat. In deze 10 minuten wordt een massa duiven gedraaid. Zo hoort het. Wat bij onze afdeling aan de hand is weet ik niet maar we hebben tegenwoordig vitessevluchten die meer dan een half uur open staan. Dit lijkt de standaard te worden. Volgens meerdere goede liefhebbers heeft dit te maken met desoriëntatie. In onze afdeling is nu 2 jaar een pilot aan de gang. We beginnen in Duitsland. Duiven moeten hier aan wennen. Op het moment dat het spel op de wagen zit gaan ze ineens vanuit een andere richting vliegen. Volgens kenners is dit verkeerd omdat duiven dan opnieuw aan een andere richting moeten wennen. Ik weet uit ervaring dat als je altijd Zuidwest vliegt en duiven de week erop ineens Zuidoost laat vliegen de gevolgen soms niet te overzien zijn.  Dat hebben vluchten vanuit Hof, Helmstedt en München in het verleden wel laten zien. Soms dagenlang op duiven staan te wachten. Maar goed, op papier zal wel weer blijken dat de Duitslandvluchten een groot succes waren. Maar persoonlijk hoop ik dat ze in godsnaam met dit alles stoppen en weer normale duivensport in afdeling 10 gaan bedrijven. En dat ik niet de enige ben blijkt wel uit de aankoop van duivencontainers door verschillende liefhebbers. Volgend jaar gaan steeds meer liefhebbers zelf duiven opleren i.p.v. Duitsland te gaan vliegen. Volgens mij is in een bepaald artikel benoemd dat een afdeling moet zorgen voor het promoten van duivensport. Door Duitsland te vliegen is in mijn optiek meer sprake van afbreuk dan opbouw.

Vol.

Op de lossingsfilm van Sittard zag ik dat de containers van afdeling 10 behoorlijk vol zaten. Sommige rijen tot boven aan toe. En dat met 31 duiven in de mand. Oude duiven kunnen met zulke omstandigheden redelijk om gaan. Maar het is zeker niet aan te bevelen. Nu het seizoen met de jongen in aantocht is houd ik mijn hart alweer vast. Ik een nachtmerrie zag ik 2018 weer de revue passeren. Overbeladen containers met jongen duiven die een rampzalige ouverture tot gevolg had. Het is maar de vraag of bestuurders hier iets van geleerd hebben. Als ik moet gokken denk ik van niet. We gaan het allemaal beleven.   

 

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.