De laatste weken waren mijn duiven prima in orde. Dit resulteerde in prima resultaten. Op de natourvlucht Weert ging het prima met in het samenspel 2 duiven in de top 5 tegen dik 800 duiven. Vol goede moed s’ middags op de duiven van Courtisols gaan staan te wachten. Toen op het tijdstip, dat redelijker wijs een duif aanwezig had moeten zijn, niets en dan ook helemaal niets verscheen dacht ik meteen al dat het helemaal mis was. Resultaat, een slecht verlopen vlucht met achterblijvers. Opvallend dat in onze vereniging helemaal, op 1 na dan, geen duiven vielen. Met klok afslaan dan ook behoorlijk nog wat achter. Kijk, overnachtduiven komen meest te laat. Daar houden we dan rekening mee. Maar een midfondvlucht die op clubniveau een kleine 2 uren open staat roept bij mij toch vraagtekens op. S’ avonds bij klokafslaan nog 5 onderweg. Bij thuiskomst nog 2 nagekomen. De rest bleef weg. Een van deze duiven, die 2 keer top 100 van de afdeling vloog, kwam pas maandagmorgen terug. De overige 2, die alle vluchten mee zijn geweest, zijn nu nog steeds onderweg. Ik denk dat de ZO-wind hier mee debet aan is geweest. Dan kun je vreemde vluchten krijgen. Al met al een teleurstellend eind van het seizoen.
Opvallend.
Vind ik de belading van een container in Courtisols. Op het lossingsfilmpje zie je voorin de container de manden tot bovenin geladen terwijl vanaf rij 4 zeg maar, de helft beladen is. Ik ben geen deskundige maar kijk hier wel vreemd tegen aan. Waarom niet de manden verdelen zodat alle duiven onder dezelfde omstandigheden in de container zitten. Misschien dat iemand mij hier iets over vertellen kan. Overigens ligt het vervoer in diverse afdelingen ter discussie. De plek in de container is van groot belang. Een verschil tussen goed en slecht presteren zelfs. En dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Fusie.
Nu het eind van het seizoen aanstaande is komen andere zaken naar voren. We krijgen opnieuw te maken met een herindeling van afdelingen. Beter gezegd, het fuseren van afdelingen. In onze afdeling komt de laatste tijd naar voren dat liever geen sprake van fusie is. Ook in afdeling 11 lijkt niet iedereen tevreden. Het is maar net waar je woont. Een brede middenstrook, zeg maar Oost afdeling 11 en West afdeling 10 ziet het waarschijnlijk wel zitten. West afdeling 11 en Oost afdeling 10 niet. Dit komt simpelweg omdat de nieuwe beoogde afdeling 5 te breed is. Wat ik hoor is dat een lengtefusie beter is dan een breedtefusie. Minder windgevoelig. Bestuurders doen hun uiterste best om liefhebbers te overtuigen om vooral voor een fusie te stemmen. Kostenbesparend en dan met name met minder containers naar losplaatsen rijden, de sport op deze wijze in stand te houden en de spelvreugde te vergroten en ga zo maar door. Met name het rijden met minder containers om geld uit te sparen zal zorgen voor waarschijnlijk meer duiven in de containers. Over het duivenwelzijn heb ik overigens niet zoveel gehoord terwijl dit bepaald niet van ondergeschikt belang is. Alleen besparen, besparen en nog eens besparen. Iedere verandering zorgt voor weerstand. Dit is altijd zo geweest. Zelf ben ik niet tegen een fusie maar samen lossen op vluchten minder dan 400 kilometer ben ik echt tegen.