Snel
Dit weekend hadden de weersvoorspellers het aardig bij het rechte eind. Het had gekund hoorde ik. Klopt, sommige afdelingen namen het risico en dat pakte redelijk goed uit. Redelijk want als naar de Friesche lossing kijk hebben deze duiven een behoorlijk waterballet mee gemaakt. Een concoursduur van een half uur, mmmm. En dat over een afstand van gemiddeld 150 kilometer. Nee, de beslissing om over te staan was in mijn ogen de beste optie. En dat bleek want op zondag was het overal zon wat de klok sloeg. Om 8 uur werden de duiven gelost om aan het karwei van bijna 280 kilometer te beginnen. Het werd een prachtige vlucht die binnen het kwartier gepiept was. Bij bijna iedereen waren de duiven binnen het uur weer thuis.
Doffers.
Het is bijna niet te begrijpen maar van de 6 vluchten heb ik 5 keer een doffer als eerste gehad. Ook dit keer eentje. Na een paar extra rondjes en een beetje site seeing op de ren piepte de klok een halve minuut later. Jammer natuurlijk maar voor een echte topklassering was het toch al te laat. In de club een 3e tegen dik 300 duiven en in het samenspel de 9e tegen dik 2000 duiven. Na de eerste volgden meer duiven die in een koppeltje door de buurt snelden. Al met al was ik tevreden en naast in het samenspel een mooie vroege duif ook nog 17 in de prijzen. DE eerste is een zoon van de 244 en mijn 930. Laatste was mijn beste duivin maar werd helaas verspeeld. Misschien toch een nazaat die ook weet wat vroeg vliegen is. Overigens komt uit deze 244 ook de 940 die een eerste speelde in de club. Uit deze 940 haal ik de 089 en die speelde dit jaar ook weer een eerste. De appel valt dus niet ver van de boom.
Discussie.
Nu het seizoen ten einde loopt, wordt het tijd om te evalueren. Het plan v.w.b. de jonge duiven was om verliezen te beperken. Wat dat betreft is het een succes want van verliezen is nagenoeg geen sprake. Punt van kritiek is misschien de afstanden die de jongen voor de kiezen krijgen. In mijn optiek mag de afstand na de terugkomstvlucht wel sneller oplopen. Tussen een vlucht van 200 en 220 zit niet zoveel verschil. Die van 200 kan vervangen worden voor die van 220 zodat de 5e vlucht dan naar 280 kan. De laatste 3 vluchten mogen dan een afstand hebben van meer dan 300 kilometer. Of het iets uit maakt weet ik niet. Het aantal malen in de mand zegt mij meer dan afstand. afgelopen jaar heeft een groot deel van mijn jongen alleen maar natour gehad waaronder 3 keer Duffel.(250 kilometer). Ik heb een paar verspeeld maar het gros heeft het overleefd. Eentje speelde zelfs nog een eerste in rayon 8!!!!.