Zelf bepalen.
Wat een gedoe door de weersomstandigheden. De sociale media staat vol met de meest vreemde teksten en uitspraken. Duidelijk is dat lang niet iedereen het met elkaar eens is. Dat mag. Is niks mis mee. Maar wat er ook gebeurd, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen duiven. Vertrouw je het niet, laat ze dan lekker thuis. Pak de vishengel en ga lekker aan de waterkant zitten. Tenminste, als je van vissen houdt. Wat overigens wel belangrijk is als je duiven mee geeft, is dat je het lot van jouw duiven in handen van anderen legt. Daar moet je dan wel op kunnen vertrouwen. Maar nogmaals, vertrouw je het niet, laat de duiven thuis. In ieder geval jonge duiven (als u ze nog heeft). Oude duiven is een ander verhaal. Die gaan beter met hete omstandigheden om. Echter, de combinatie hitte en Zuidoostenwind is wel de slechtste optie die voor handen ligt.
Niet tevreden.
Buiten bovenstaand stukje, hoor ik toch wel heeeel veel ontevreden liefhebber. Het is te ver op de eerste vlucht voor de verste afstanden. Daar valt wat voor te zeggen. Een afstand van 180 kilometer is inderdaad niet naast de deur. Maar als we nu onder goede omstandigheden een eerste vlucht van 137, 167 of 180 kilometer hebben, ligt volgens mij daar niet het probleem. Het vervoer naar de losplaats toe is vaak het probleem dat de duiven nekt. Teveel jonge duiven in een veel te warme container is funest. De wetenschap en andere onderzoeken die plaats hebben gevonden naar containers waarin duiven vervoerd worden kunnen wat mij betreft de prullenbak in. Allemaal theorie. De praktijk, daar gaat het om en die laat ons iets anders zien. Verliezen, heel veel verliezen en dit is de doodsteek voor de duivensport. Zo heeft men in Zeeland een pilot met klokken en andere zaken richting 2021. Ik zou mij drukker maken om het vervoer van postduiven dan het aansluiten van een systeem op de computer. Ook niets mis mee maar niet zo belangrijk. Zo zou men bij wijze van proef een container waarin 25 duiven in een mand zitten, boven en onder leeg eens moeten proberen. En dan niet kijken naar de exploitatierekening. We willen toch graag verder. Met zoveel mogelijk duiven als het kan. Dat is dan weer goed. Komt geld binnen. Niet als je na 2 vluchten met lege containers naar de losplaats moet. Overigens is dit dan wel weer goed voor de aanwezige duiven in de containers. Nou, morgen maar eens kijken of ik ze mee geef of niet.