Jawel beste mensen, de samenwerking met afdeling Friesland hangt af van parameters. Die moeten gemeten worden en aan de hand daarvan worden dan besluiten genomen. Hoe ze het meten kunnen we allemaal lezen op de site van onze afdeling. Ik heb het gelezen en moet eerlijkshalve bekennen, het ziet er gelikt uit. Alleen snap ik er niets van. En gezien het feit dat het grootste deel van de liefhebbers niet in het bezit is van een HBO-diploma denk ik dat de samenwerking wel weer doorgang zal vinden vanwege gewoon akkoord gaan om dan vervolgens tijdens het seizoen weer aan de bel te gaan trekken. Overigens is de man achter de parameters volgens mij ook een van de bedenkers van Zuidoost africhten, Zuidwest vliegen. Die heeft dus duidelijk wel de wijsheid in pacht.
Wind en regen.
Waren de kenmerken van afgelopen weekend. OP zich kan ik mij vinden in een lossing op het tijdstip van de eerste jonge duivenvlucht. Een vroege lossing betekend de hele dag om thuis te komen. Een nadeel is wel dat ze zich ook meteen op deze dag helemaal kapot kunnen vliegen en derhalve nooit meer thuis zullen komen. Bij mij op het hok tenminste want na zaterdagavond heb ik geen pluim meer na gekregen. Dit is nu eenmaal een kenmerk van de duiven die ik in mijn bezit heb. Op vrijdag was ook bekend wat voor weer het zaterdag zou worden dus kon ik kiezen, zitten laten of mee doen. Het eerste was wat mij betreft de beste keuze. Niet warm dus meer zuurstof in de auto’s was voor mij in feite doorslaggevend. Maar wat was het zaterdag beestenweer. Tijdens buien behoorlijke windstoten waardoor het voor met name onervaren jonge duiven moeilijk was om thuis te komen. In het begin kwamen ze redelijk naar huis. Redelijk en ook niet meer dan dat. Van de 21 waren in goed een uur 12 stuks terug. Dat leek goed maar de rest van de middag bleef het stil, heel stil. Dat is meest de voorbode van iets waar een liefhebber niet op zit te wachten. Ook in mijn geval dus. Tegen de avond en s’ avonds kwamen nog 2 exemplaren terug en daar bleef het bij. Mijn bestand is dus met africhten en de eerste vlucht meteen gehalveerd. Die zijn nog steeds allemaal onderweg. Liefhebbers die de duiven voor het eerste of voor de 2e keer mee hadden waren met klokafslaan hadden nog een behoorlijk aantal onderweg zeg maar. Liefhebbers die met alle africhtingen hadden mee gedaan misten amper duiven. DE vlucht was wat dat betreft wel redelijk normaal. Maar als ik “parameters” bekijk kan ik stellen dat een concoursduur van ongeveer 1 uur, op sommige plekken bijna 2 uur, niet normaal was. Bijna alle vluchten met de jongen zien we prijsduiven die de 1000 metergrens niet halen. En dat is een slecht teken. Morgen de 2e vlucht van bijna 200 kilometer. Voor Noord Nederland bedraagt de afstand wel 250 kilometer en dat voor de 2e vlucht. Bij mij nog 15 stuks aanwezig en die gaan allemaal mee. Ook die zullen morgen niet allemaal het hok aan de Boonackers terug weten te vinden. Hoop wel dat het daarna met de verliezen afgelopen is.
Late jongen.
Die heb ik ook nog. Woensdag voor het eerst gelapt. Meteen op 20 kilometer. Slechts 1 exemplaar werd dit te gortig en is nog steeds onderweg. Diverse liefhebbers zijn van mening dat veelvuldig lappen op hele korte afstanden verloren tijd is. Liefhebbers waarvan de jongen hebben moeten zoeken zijn qua verliezen beter af dan liefhebbers die tijdens het opleren niet kunnen rijden tegen de duiven. Bij thuiskomst alles al in het hok. Heb ik bijna nog nooit gehad. Het is overigens wel een keuze die je maakt. Veel lappen betekent in het begin veel vroege prijzen en weinig verliezen. Duiven die het niet kunnen blijven ook bij die liefhebbers achter alleen zeggen de parameters dat ze weinig duiven verspelen tijdens de vluchten. Ik heb nog 2 weken voordat ze de mand in mogen voor de eerste vlucht. In totaal zijn op het hok 33 aanwezig. Dat waren voor een paar weken terug aanzienlijk meer maar met dit aantal zit ik nog steeds aan de goede kant van de lijn.